Rynek wypożyczalni samochodów w Białymstoku

Home/Rynek wypożyczalni samochodów w Białymstoku

Począwszy od lat 80-tych ubiegłego wieku w Białymstoku, gdy powstała pierwsza wypożyczalnia samochodów, a także wraz ze wzrostem zapotrzebowania na tymczasowy dostęp do środków transportu na przestrzeni czasu, rynek ten znacząco się rozwinął. Aktualnie w Białymstoku znajduje się 9 wypożyczalni samochodów. Większość z nich oferuje podobny standard: samochody stosunkowo nowe, różnej klasy, w tym jeepy, rodzinne, sportowe, Suvy i do użytku codziennego, w różnych promocyjnych pakietach oraz ze specjalnymi zniżkami dla stałych klientów.

Marketing stosowany przez wypożyczalnie samochodów

Wymieniona liczba wypożyczalni samochodów sprawia, że w pewnym stopniu muszą one walczyć o klienta. Jest to jednocześnie zdrowa konkurencja, a przede wszystkim, korzystna dla klienta, bo jak wiadomo przy monopolu na jakiekolwiek usługi zawsze są one niewyważone, a oferta niezbyt przystępna.

Polecamy również artykuł „Białystok i okolice z punktu widzenia turysty”

Wypożyczalnie samochodów stosują w tym względzie metody sprawdzone, oraz, jeśli można tak powiedzieć, eksperymentalne – w takim znaczeniu, iż niesprawdzone, lecz dobrze rokujące. Nie polegają one jedynie na poważnych działaniach, a sprowadzają się nawet do drobnych, które służą wyłącznie temu, by firma dobrze się kojarzyła, a pobyt w niej został mile zapamiętany. Spośród wszystkich metod przyciągnięcia do siebie klientów wypożyczalnie samochodów stosują:

  • metody zakotwiczania – bazujące właśnie na pozostawieniu dobrego wrażenia, wzbudzeniu pozytywnych skojarzeń, a należą do nich „małe działania” przyczyniające się do wzbudzenia sympatii, jak: najzwyklejsze podanie kawy i słodyczy w czasie załatwiania formalności, zabawa z dziećmi w tym samym czasie, dodatkowe prezenty za samą wizytę w wypożyczalni bez względy na podjętą decyzję dotyczącą wypożyczenia auta,
  • metody tradycyjnej reklamy – ogłoszenia w miejscowym radiu, telewizji, gazetach, roznoszenie przez pocztę reklamówek pozostawianych w skrzynkach i inne,
  • metody nowoczesnego marketingu – wychodzące do ludzi, np.: darmowe wypożyczanie aut na imprezy okolicznościowe, losowanie darmowych wypożyczeń, organizowanie wyścigów aut z wypożyczalni,
  • dodatkowe działania marketingowe – w postaci rabatów, promocji, zniżek, udostępniania aut wyższej klasy w niskiej cenie etc.,
  • oraz marketing psychologiczny – bazujący na wykorzystywaniu mechanizmów psychicznych, które głównie polegają na wiązaniu asocjacji z produktem i nazwą firmy.

Powodzenie wypożyczalni samochodów w Białymstoku

Powyższe działania wykorzystywane są przez poszczególne wypożyczalnie samochodów w Białymstoku w różnym stopniu. Chociaż nie prowadzono w tym zakresie badań naukowych, to wydaje się, że dwie największe z nich, korzystające ze wszystkich metod marketingu i reklamy, cieszą się szczególnie dużym powodzeniem. Coś w tym musi być. Są to przecież firmy nastawione na zysk, muszą zatem obserwować efekty podejmowanych działań w postaci ich wpływu na obroty. Aktualnie można stwierdzić, że jest to jedyny dowód na skuteczność reklamy i marketingu i być może dowód na to, że rynek wypożyczalni samochodów, lecz również każda działalność gospodarcza, są w dużej mierze zależne od podejmowania dodatkowych działań, a nie samej oferty, nawet jeśli ta jest wyjątkowa.

2017-06-19T14:42:29+00:00